گروه بورس: با شکست مذاکرات مسئولان بورس کالا و شرکت ملی نفت، موفقیت عرضه نفت خام در بورس کالا برای چهارمین بار پیاپی در هاله‌ای از ابهام فرو رفت.

 بورس کالا

به گزارش همشهری، اگرچه عرضه نفت خام در بورس کالا پس از مدت‌ها با دستور مستقیم رئیس‌جمهوری از ماه گذشته در بورس کالای ایران آغاز شد اما مقاومت سرسختانه شرکت ملی نفت و مدیران میانی آن باعث ناکامی عرضه نفت خام شد و در نهایت با وجود آنکه تاکنون 3‌بار نفت خام در بورس کالا عرضده شده اما هربار به‌دلیل اختلاف‌های موجود این محصول در بورس فروخته نشده است.

بر همین اساس روز دوشنبه مسئولان بورس کالای ایران و شرکت ملی نفت ایران با برگزاری نشستی سعی کردند به توافقی برای عرضه نفت خام در بورس دست پیدا کنند اما نتایج این نشست حکایت از آن دارد که مذاکرات بدون نتیجه مهمی به پایان رسیده است. خبری که روز دوشنبه روزنامه همشهری از آن خبر داده بود و اخبار روز سه‌شنبه خبرگزاری‌ها نیز این موضوع را تایید کرد. در همین حال علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که برای به نتیجه رسیدن مذاکرات میان بورس و شرکت ملی نفت خود وارد عمل خواهد شد.

قرار است امروز برای چهارمین بار یک میلیون بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران با قیمت 105 دلار و 31 سنت در تالار بین‌المللی بورس کالا عرضه شود اما به‌نظر می‌رسد این بار نیز نفت خام در بورس کالا فروخته نخواهد شد چرا که توافق‌های انجام شده در این زمینه کافی نبوده است. در واقع از 22 تیر ماه که بورس نفت تشکیل شد تا‌کنون 3محموله نفت خام سنگین عرضه شده که هیچ کدام به فروش نرسیده است. مشکل متقاضیان خرید ‌محموله‌های نفت خام حساب‌های بانکی است که باید پول به آن واریز شود، مهلت پرداخت وجه و فروش اعتباری نفت خام همانند فروش آن در خارج از بورس است.

نشست بی‌نتیجه بود

در همین رابطه مدیر تالار‌های بورس کالا از بی‌نتیجه بودن مذاکرات این نشست خبر داد.محمود غفاری در باره جزئیات این نشست که برای بررسی مشکلات فروش نفت خام در بورس کالا برگزار شد، گفت: 2مسئله از سوی خریداران مطرح شد که یکی مربوط به واریز پول و مشخص شدن حساب‌هایی است که خریداران باید پول را به آن واریز کنند و دیگری درخواست مهلت پرداخت پول به 30 الی 45‌روز بود. وی با اشاره به اینکه همه مسائلی که در این جلسه مطرح شد بیشتر مربوط به بانک مرکزی است، گفت:

خریداران درخواست کردند بانک مرکزی نام بانک‌های ایرانی خارج از کشور یا بانک‌های خارجی را که می‌توان پول به آن واریز کرد را اعلام کند. به گفته غفاری، موضوع فروش نفت خام در بورس نفت باید در سطح رئیس‌جمهوری، وزیر اقتصاد، وزیر نفت و بانک مرکزی حل شود.

بانک مرکزی تعیین تکلیف کند

وی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا از مسائل مربوط به هزینه‌های انتقال پول، تعداد و حجم محموله‌های عرضه‌شده و نیز تعیین بازار هدف به‌عنوان مشکلات خریداران نام برد که در جلسه طرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.غفاری در مورد مشکلات مربوط به انتقال پول گفت: طبق قانون تمام وجه حاصل از فروش نفت خام باید مستقیما به حساب بانک مرکزی ریخته شود و شرکت ملی نفت در این مورد دخالتی ندارد، درحالی‌که با توجه به مشکلات موجود، امکان واریز وجه به‌طور مستقیم به حساب بانک مرکزی وجود ندارد و البته ایجاد راه‌هایی برای این مسئله هزینه‌بر است. وی افزود: همچنین طبق اعلام شرکت ملی نفت، در معاملات نفت خام ارزی که از سوی خریدار ارائه می‌شود، نباید منشأ خارجی داشته باشد اما در قانون چنین تصریحی وجود ندارد، زیرا طبق قانون نظام بانکی تعهدی برای تامین ارز ندارد و منشأ خارجی در قانون نیامده است و از ارز‌های بخش خصوصی با منشأ داخل نیز می‌توان خرید کرد اما شرکت ملی نفت این را نمی‌پذیرد.

غفاری تاکید کرد: شرکت ملی نفت معتقد است برای حل این مسئله بانک مرکزی باید تعیین تکلیف کرده و آنچه باید انجام شود را ابلاغ کند؛ در این صورت ما عمل خواهیم کرد. به‌گفته وی برای حل این مشکل نیازمند آن هستیم که بانک مرکزی تعدادی حساب در شعبه‌های خارجی داشته باشد تا خریداران وجوه را به آن واریز کنند.

وزیر نفت: انتقاد نکنید؛ نفت را ارزان نمی‌فروشیم

وزیر نفت خطاب به کسانی که وزارتخانه متبوعش را متهم به گرانفروشی نفت در بورس می‌کنند، گفت: قیمت‌هایی که ما در بازار ارائه می‌کنیم براساس قیمت‌های متعارف است، ضمن اینکه خود بورسی‌ها باید بتوانند کارهای مربوط به فروش نفت را در بورس انجام دهند. رستم قاسمی در گفت‌وگو با مهر گفت: ما در حال عرضه نفت خام در بورس کالا هستیم اما باید برای آن مشتری پیدا شود. وزیر نفت همچنین در ارتباط با نشستی که در روز دوشنبه هفته جاری بین مسئولان بورس و وزارت نفت برای تعیین تکلیف عرضه نفت خام برگزار شد، گفت:

من در این زمینه جلسه‌ای نداشتم اما ممکن است مدیرعامل شرکت ملی نفت این نشست را برگزار کرده باشد. قاسمی در پاسخ به این پرسش که مسئولان بورس، دلیل ‌موفق نبودن در عرضه نفت خام در 3‌مرحله گذشته را متوجه وزارت نفت می‌دانند و معتقدند که وزارت نفت در این زمینه نتوانسته است یک قیمت منطقی برای عرضه اعلام کند، با رد این موضوع تصریح کرد: قیمت‌هایی که ما در بازار ارائه می‌کنیم، طبق قیمت‌های متعارف است.

کد خبر 143342
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز